Muzeum starých strojů

Muzeum Starých Strojů a Technologií

Sobotínské a Štěpánovské hornictví a železné hutě a.s. - Originál Moravia

Počátky sobotínského zpracovávání železa sahají až do poloviny třináctého stletí, kdy je zde zmíněn hamr. V průběhu času se postupně rozvíjely technologie zpracování železa a pod různými vlastníky docházelo k přestavbám sobotínských železáren. Od roku 1844 jsou vlastníky sobotínských železáren bratři Kleinové, za jejichž působení byl Sobotín jedním z center rakousko-uherského železárenství.
S nástupem dvacátého století ovšem Sobotínské železárny upadají, jednak díky úmrtí Adolfa Kleina, který byl vůdčí osobností rodinného podnikání, ale hlavně i díky blízké konkurenci železáren Vítkovických. Snaha vedení společnosti operativně přizpůsobovat výrobní program aktuální poptávce ani zakcionování společnosti na "Sobotínsko-štěpánovská akciová hutní a železárenská společnost" ovšem nevedly k úspěchu. Nejdříve dochází k omezování výroby, v roce 1910 jsou zrušeny vysoké pece a v roce sedmnáct Kleinové prodávají své podíly. Ani tímto ovšem útlum nekončí, v roce 1920 je uzavřena válcovna a mostárna a o 4 roky později i slévárna.

Pro pohon mlátících složení železárny vyráběly jak parní lokomobily, tak později i stabilní motory s vlastní značkou Original Moravia. Jejich podobu zachycuje dobový Katalog mlátících složení Továrny na hospodářské stroje v Sobotíně na Moravě.

Sobotínsko-štěpánovská akciová hutní a železárenská společnost

výrobce: Sobotínsko-štěpánovská akciová hutní a železárenské společnost
provedení: převozný, ležatý, zážehový, 4-taktní jednoválec s otevřenou klikovou skříní
výrobní číslo: 198 typ: BM výkon: 4-5 HP
rok výroby: počet válců: 1 vrtání/zdvih: 120 mm
počet setrvačníků: 2 provedení: 5-ti paprskový průměr: 670 mm
počet otáček: 450 průměr řemenice: 360 mm palivo: benzín
zapalování: nízkonapěťové typ magneta: brnkací typ karburátoru/vstřiku: Hille
regulace, rozvod: vysmekovací regulce ovládající táhlo sacího ventilu
mazání: kapací maznice, kroužkomazná ložiska klikové hřídele
chlazení: vodou chlazený, termosifonové chlazení
zvláštní výbava: startování klikou, brzda






Sobotínské a Štěpánovské hornictví a železné hutě a.s. - Originál Moravia

Motor pochází z okolí Lanškrouna a do sbírek byl získán díky spolupráci se sběratelem panem Šmídem z Pardubic.

výrobce: Sobotínské a Štěpánovské hornictví a železné hutě a.s. - Originál Moravia
provedení: převozný, stojatý, zážehový, 4-taktní jednoválec s uzavřenou klikovou skříní
výrobní číslo: typ: výkon: 4 HP
rok výroby: počet válců: 1 vrtání/zdvih: mm
počet setrvačníků: 2 provedení: 6-ti paprskový průměr: 650 mm
počet otáček: průměr řemenice: 310 mm palivo: benzín
zapalování: vysokonapěťové typ magneta: brnkací typ karburátoru/vstřiku:
regulace, rozvod: odstředivý regulátor, rozvod SV
mazání:
chlazení: vodou chlazený, americké oběhové chlazení
zvláštní výbava: startování klikou

Sobotínské a Štěpánovské hornictví a železné hutě a.s. - Originál Moravia

Motor byl získán už rozebraný v dílech z Nového Města na Moravě.

výrobce: Sobotínské a Štěpánovské hornictví a železné hutě a.s. - Originál Moravia
provedení: převozný, stojatý, zážehový, 4-taktní jednoválec s uzavřenou klikovou skříní
výrobní číslo: typ: výkon: 3 HP
rok výroby: počet válců: 1 vrtání/zdvih: mm
počet setrvačníků: 2 provedení: 6-ti paprskový průměr: 430 mm
počet otáček: průměr řemenice: 210 mm palivo: benzín
zapalování: vysokonapěťové typ magneta: brnkací typ karburátoru/vstřiku:
regulace, rozvod: odstředivý regulátor, rozvod SV
mazání:
chlazení: vodou chlazený, americké oběhové chlazení
zvláštní výbava: startování klikou,
JavaScript DHTML Menu Powered by Milonic