Muzeum starých strojů

Muzeum Starých Strojů a Technologií

Brand & Lhuillier - Brno

Stacionární parní lokomobila Brand & Lhuillier - Brno v.č. 835

Tato stabilní parní lokomobila byla vyrobena v roce 1904 strojírnou Brand & Lhuillier v Brně na Kotlářské ulici. Tento významný brněnský podnik na výrobu kotlů a parních strojů později koupila První brněnská strojírna a výrobní programy obou firem splynuly. Ve třicátých létech pak musela továrna ustoupit výstavbě moderních obytných domů. Této části Brna se tehdy říkalo Velká Nová.

Lokomobila byla určena pro pohon pracovních strojů přes transmise a o jejím nasazení nejsou přesné údaje. Z provozní dokumentace kotle pouze vyplývá, že v roce 1941 byla lokomobila v majetku firmy Lučební továrna DERBY-OBÉ v Praze VIII a že po celou dobu provozu byly prováděny předepsané prohlídky a zkoušky, poslední z nich v roce 1942.
V roce 1948 ji již jako vyřazenou odkoupil velkořezník pan Strouhal z Hrušek u Hodonína a hodlal ji využívat jen jako kotel na přípravu páry. Nechal provést generální opravu kotle, při které byl snížen maximální provozní přetlak na 6 Atm z důvodu "značného stáří kotle". K jejímu zatopení zde nikdy nedošlo, přestože nový majitel stihl nechat nově koupený stroj opravit a nainstalovat, ale znárodnění jeho podniku už mu zabránilo uvést lokomobilu do provozu. Celé velkořeznictví bylo zabaveno a rozkradeno (Tehdy se tomu říkalo znárodněno.), ale lokomobilu pro její nepřístupnou polohu nechali soudruzi napokoji. Naše muzeum tedy téměř po 60 letech získalo stroj, jenž po generální opravě v roce 1943 nikdy nepracoval. Lokomobila jako jediná z celého velkořeznictví zůstala na svém místě i po roce 1948 a v této kůlně se dochovala zaházená vyřazeným harampádím až do konce dvacátého století.

Stroj byl v roce 2001 zakoupen pro potřeby muzea. V létech 2003 a 2004 proběhla renovace a zprovoznění a 13.7.2004 byla pak vykonána tlaková zkouška na maximální provozní tlak 6 Atm. První předvedení veřejnosti v zatopeném stavu proběhlo dne 6.8.2004.
Lokomobila je předváděna veřejnosti při různých příležitostech, a mimo tyto akce bývá zapůjčována do stabilních expozic jiných muzeií.

výrobce: Akciová společnost pro stavbu strojů - dříve Brand & Lhuillier Brno
výrobní číslo: 835 typ: rok výroby: 1904
celková délka: 3900 mm celková šířka: 2300 mm celková výška: 2050 mm
kotel: kombinovaný trubkový a plamencový s vyjímatelným trubkovým svazkem
průměr kotle: 1050 mm délka kotle: 2700 mm průměr topeniště: 600 mm
počet trubek: 40 průměr trubek: 54 / 49 mm délka trubek: 1700 mm
povolený přetlak: 6 Atm původní přetlak: 8 Atm výhřevná plocha: ~ 12
stroj: ležatý jednoválcový na mokrou páru, výfukový
trvalý výkon: 25 - 30 HP počet válců: 1 vrtání/zdvih: 110 / 200 mm
počet setrvačníků: 1 provedení: 6-ti paprskový průměr: 1000 mm
počet otáček: ~180 průměr řemenice: mm celková hmotnost: ~ 4500 kg
regulace, rozvod: změnou plnění, ovládaná osovým regulátorem
mazání rozvodu: ztrátové kapacími maznicemi strojním olejem,
mazání hlavních ložisek: ztrátové kapacími maznicemi strojním olejem,
mazání stroje: ztrátové mazacím lisem systému mollerup
JavaScript DHTML Menu Powered by Milonic