Muzeum starých strojů

Muzeum Starých Strojů a Technologií

Locomotivfabrik Krauss & Comp. - Linz a/D.

Parní úzkorozchodná lokomotiva OTTO

Jde o parní úzkorozchodnou lokomotivu o rozchodu 760 mm s uspořádáním Cn2t. Lokomotiva byla vyrobená rakouskou firmou Locomotivfabrik Krauss & Comp. v Linci pod výrobním číslem 5278 v roce 1904. Kotel má výrobní číslo S-5420.
Vzhledem k velmi malému množství dochovaných informací o tomto stroji lze některé technické parametry pouze odhadovat a jeho historii skládat z dochovaných střípků.

10. 11. 1904 - objednána Maďarskou továrnou na stroje a vagóny ve Vídni (Ungarische Waggon und Maschinenfabrik, Wien). Ovšem firemní seznam firmy Krauss uvádí jako odběratele továrnu Ungarische Waggonfabrik, Raab a jméno OTTO.
4. 3. 1905 dodána za cenu 14.800,- Korun do stanice Paltinoasa, Bukovinských Lokálních drah (tehdejší Uhersko, nyní Rumunsko). V tomtéž roce byla prodána hraběti Deggenfeld. Už tehdy nesla název OTTO. Později byla převezena do dílen v Satoraljaujhely (Maďarsko), a v roce 1912 byla prodána na lesní dráhu ve Snině.
8. 5. 1915 ale jezdí v Polsku na dráze Lupkow - Cisna - Kalnica (blízko polsko-slovenských hranic).
Záznam na provozním ředitelství Snina Zemplínské produkce dřeva z 5. 7. 1917 hovoří o nedostatku náhradních dílů pro zdejší lokomotivy a pravděpodobně z toho důvodu je OTTO v roce 1917 vrácen na vojenskou pilu ve Snině. Válečná doba ale asi způsobila, že v listopadu roku 1918 zde ještě není evidován. Další zmínka o lokomotivě je z roku 1922 z lesní dráhy ve Snině.
Po zrušení provozu této lesní dráhy v 50. letech byla předána na nedalekou lesní dráhu v Remetských Hamrech, kde sloužila rovněž až do zrušení dráhy na konci 60. let. Po zrušení dráhy zde byla ponechána a částečně rozebrána.

V 80. letech byla díky aktivitě pana Muky a dalších nadšenců převezena do depozitáře ČHŽ na Štiavničku, odkud začátkem 90. let putovala do Turska u Prahy do dílen pana Macha. Po několika letech její torzo vlastník prodal do kovošrotu Jeneč, odkud ji v roce 1999 zachránil pan Nový. Lokomotivu převezl do Brandýsa nad Labem, a později do Ekotechnického muzea v Praze. Zde byla postupně zakonzervována.
V létě 2002 byla odkoupena do vlastnictví členů Muzea starých strojů a uskladněna se záměrem budoucí renovace. V průběhu let se podařilo získat část z chybějících či zničených dílů a proto na jarě roku 2010 byla převezena do restaurátorké dílny našeho muzea a byly započaty práce na jejím zprovoznění.

výrobce: Locomotivfabrik Krauss & Comp. - Linz a/D.
výrobní číslo: 5278 typ: IX k rok výroby: 1904
rozchod: 760 mm uspořádání: Cn2t rozvor: 1600 mm
celková délka: ~ 5800 mm celková šířka: ~ 1840 mm celková výška: ~ 3000 mm
kotel: trubkový se skříňovým topeništěm
průměr kotle: 800 mm délka kotle: mm topeniště: mm
počet trubek: 67 průměr trubek: 44,5 mm délka trubek: mm
povolený přetlak: - Atm původní přetlak: 12 Atm výhřevná plocha:
stroj: ležatý dvouválcový na mokrou páru, výfukový
trvalý výkon: ~ 80 HP počet válců: 2 vrtání/zdvih: 250/300 mm
rozvod: průměr kol: 700 mm celková hmotnost: ~ 8500 kg
JavaScript DHTML Menu Powered by Milonic