Muzeum starých strojů

Muzeum Starých Strojů a Technologií

Parní válcířství

Strojní válcování cest za účelem zhutnění, zpevnění a srovnání povrchu vzniklo v důsledku neuspokojivého stavu cest a ulic pro nastupující provoz parních a motorových vozidel na konci devatenáctého století. Nástrojem, který byl pro úpravu cest postupně vyvinut byl parní válcec. Jeho nejčastější konstrukce vzešla z tehdy obvyklé konstrukce parního traktoru úpravou kol. Základem byl parní kotel, na kterém zůstal umístěn parní stroj pohánějící přes převody dvě široká zadní kola. Přední náprava byla zaměměna za válec. Toto uspořádání se postupem času ukázalo jako správné, jelikož v nepříliš modifikované podobě se tato konstrukce pro parní válce používala až do druhé světové války. Rovněž se stala inspirací pro mnoho konstrukcí válců poháněných už spalovacími motory.

dobový snímek parního válce ČMK Mamut

Ve sbírkách našeho muzea je provozní parní válec Zettelmeyer typu CV a parní válec Aveling & Porter typu F v nálezovém stavu.

JavaScript DHTML Menu Powered by Milonic